Niemal milion dzieci w Nepalu nie może wrócić do szkół

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
Sangeeta BK (3)

Katmandu, 7 maja 2015r. – Co najmniej 950 000 dzieci w Nepalu nie może wrócić do szkół. Na skutek tragicznego trzęsienia ziemi w Nepalu prawie 24 000 sal lekcyjnych uległo zniszczeniu. Musimy podjąć natychmiastowe działania, zapewnić dzieciom tymczasowe miejsca do nauki i odbudować istniejące szkoły.

Prawdopodobnie skala zniszczeń będzie jeszcze większa. Szkoły, w których łącznie uczyło się prawie milion dzieci zostały zmiecione z powierzchni ziemi, powiedział Tomoo Hozumi, przedstawiciel UNICEF w Nepalu.

Dzieci poszkodowane na skutek trzęsienia ziemi potrzebują pilnej pomocy, np. schronienia czy dostępu do czystej wody. Jednak edukacja i tymczasowe miejsca do nauki również pełnią bardzo istotną rolę. Są namiastką normalności, zmniejszają braki w edukacji, chronią dzieci przed nadużyciami i skrzywdzeniem. Dzieci mogą się tam czuć bezpiecznie i dochodzić do siebie po trudnych wydarzeniach, jakich doświadczyły.

Szacuje się, że w najbardziej dotkniętych przez kataklizm regionach Nepalu: Gorkha, Sindhupalchok i Nuwakot ponad 90% szkół zostało zniszczonych. W Katmandu i Bhaktapur około 9 na 10 szkół nie uległo dużemu zniszczeniu, ale są teraz wykorzystywane jako miejsca do schronienia.

Dzięki pomocy UNICEF na przestrzeni ostatnich 25 lat w Nepalu znacząco wzrósł odsetek dzieci uczęszczających do szkół. W 1990 r. było to 64%, a dziś już ponad 95%. UNICEF obawia się, że na skutek trzęsienia ziemi może wystąpić regres i wiele dzieci nie będzie miało szansy na kontynuację edukacji. 

Photo 2 - collapsed schools

Około 1,2 mln dzieci w Nepalu między 5., a 16. rokiem życia nigdy nie chodziło do szkoły lub musiało zrezygnować z edukacji. Z doświadczenia UNICEF wynika, że jest bardzo niewielka szansa, aby dzieci, które przez długi czas pozostawały poza systemem edukacji mogły kiedykolwiek wrócić do szkolnych ławek.

Zapewnienie dzieciom tymczasowych miejsc do nauki i odbudowa szkół są niezbędne. Będziemy również prowadzić kampanię wśród rodzin zachęcającą do posłania swoich dzieci z powrotem do szkół. To może mieć znaczący wpływ na ich przyszłość,dodaje Hozumi.

UNICEF wraz z organizacjami partnerskimi robią wszystko, co w ich mocy, aby wszystkie dzieci mogły jak najszybciej wrócić do szkół. Utworzyliśmy wiele Miejsc Przyjaznych Dzieciom, współpracujemy z władzami nad oszacowaniem skali zniszczeń. Badamy również, czy budynki, które przetrwały katastrofę nie stanowią dalszego zagrożenia. 

UNICEF zaapelował o pomoc w wysokości 50 mln dolarów. Jest to suma, która pozwoli organizacji na prowadzenie niezbędnych działań przez najbliższe trzy miesiące.

900x323

Zobacz również

Młodzi w Europie 2024 – warsztaty UNICEF Polska i Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce

Młodzi w Europie 2024 – warsztaty UNICEF Polska i Biura Parlamentu Europejskiego w Polsce

9 czerwca 2024 odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Do wyzwań reprezentantów w nowej kadencji będzie należeć podjęcie szeregu decyzji, które będą mieć realne przełożenie na życie najmłodszych obywateli Wspólnoty.

Więcej
Prawa dziecka to nasz priorytet – spotkanie organizacji pozarządowych

Prawa dziecka to nasz priorytet – spotkanie organizacji pozarządowych

Ratyfikując Konwencję o prawach dziecka polski rząd zobowiązał się do przestrzegania zapisów tego dokumentu oraz regularnego raportowania postępów z ich realizacji. UNICEF Polska i inne organizacje pozarządowe spotkały się, aby omówić wspólne działania niezbędne do prowadzenia skutecznej polityki na rzecz dzieci.

Więcej
Jak radzić sobie ze stresem

Jak radzić sobie ze stresem

Roli rodzica może towarzyszyć prawdziwy rollercoaster uczuć — od poczucia szczęścia i miłości przez zmartwienie, niepokój, a potem znowu radość. Taka zmienność nastrojów potrafi być stresująca. Poznaj proste i sprawdzone sposoby na zmniejszenie negatywnego wpływ stresu.

Więcej