Od 2017 r. na skutek konfliktów potroiła się liczba zamkniętych szkół w Afryce Zachodniej i Środkowej

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
aktualność_23.08_2

Dakar/Genewa/Nowy Jork, 23 sierpnia 2019 r. – Wzrost liczby ataków na szkoły i gróźb przemocy wobec uczniów i nauczycieli spowodowały, że ponad 1,9 mln dzieci w Afryce Zachodniej i Środkowej znalazło się poza systemem edukacji, alarmuje UNICEF w nowym raporcie.

W czerwcu br., 9272 szkoły były zamknięte ze względów bezpieczeństwa w Burkina Faso, Kamerunie, Czadzie, Republice Środkowoafrykańskiej, Demokratycznej Republice Konga, Mali, Nigrze i Nigerii. To trzy razy więcej niż w 2017 r.

UNICEF w raporcie pt. „Edukacja zagrożona w Afryce Zachodniej i Środkowej” ostrzega, że umyślne ataki na szkoły, uczniów i nauczycieli są praktykowane w całym regionie i odbierają dzieciom prawo do nauki oraz pozostawiają najmłodszych i ich rodziny w obawie o swoje życie i przyszłość.

Charlotte Petri Gornitzka, Zastępczyni Dyrektor Generalnej UNICEF oraz Muzoon Almellehan, Ambasador Dobrej Woli UNICEF były w Mali na początku tego tygodnia, aby zobaczyć wpływ przemocy i rosnącego braku bezpieczeństwa na edukację dzieci.   

Odwiedziłyśmy obóz dla osób przesiedlonych w Mopti, w środkowym Mali. Byłyśmy też w bezpiecznej strefie do nauki wspieranej przez UNICEF, gdzie spotkałam wiele dzieci. Zobaczyłam, jak ważna jest dla nich edukacja, powiedziała Charlotte Petri Gornitzka.

Brak bezpieczeństwa w północno-zachodnim i południowo-zachodnim Kamerunie spowodował, że ponad 4400 szkół zostało zamkniętych. Z kolei w Burkina Faso z powodu przemocy zamknięto 2000 szkół, a w Mali ponad 900 placówek edukacyjnych.

Podczas spotkań z dziećmi i młodzieżą w Mali, zdałam sobie sprawę, jak wielu wyzwaniom muszą stawić czoła, powiedziała Muzoon Almellehan. Jednocześnie jestem pełna podziwu dla ich determinacji, wytrwałości i wiary w lepszą przyszłość. Dzieci w Mali są prawdziwymi bohaterami i zasługują na bezpieczne miejsce do nauki oraz przetrwania.

aktualność_23.08_1

UNICEF współpracuje z władzami i lokalnymi społecznościami, aby wesprzeć je w zapewnieniu dzieciom edukacji. UNICEF udostępnia także materiały edukacyjne nauczycielom pracującym w niebezpiecznych miejscach oraz udziela wsparcia psychologicznego dla dzieci, które doświadczyły przemocy.

  • W Nigerii edukacja podstawowa została wprowadzona w szkołach koranicznych.
  • W Burkina Faso i Kamerunie lekcje i wiadomości ratujące życie są transmitowane w wielu językach, aby dzieci mogły uczyć się w swoich domach lub w grupach.
  • W Burkina Faso i Demokratycznej Republice Konga wprowadzono pilotażowy projekt nauki przez radio dla dzieci, które jeszcze nigdy nie chodziły do szkoły.
  • W Mali UNICEF utworzył 169 ośrodków do nauki, które umożliwiają dzieciom naukę matematyki i czytania. Dodatkowo, dzieci zostały objęte wsparciem psychologicznym.
  • W większości krajów ogarniętych konfliktami, w szkołach przeprowadzane są symulacje, aby pomóc przygotować dzieci i nauczycieli na wypadek ataku. Nauczyciele są także szkoleni, jak zapobiegać przemocy na tle seksualnym, jak pomóc ofierze takiej przemocy oraz gdzie szukać pomocy. 

Dzieci żyjące na obszarach konfliktów w Afryce Zachodniej i Środkowej stanowią ¼ dzieci na świecie, które potrzebują pomocy humanitarnej, w tym wsparcia edukacyjnego. Niestety wciąż brakuje 72% środków na niezbędną pomoc dla tych dzieci.

UNICEF wraz z organizacjami partnerskimi apeluje do rządów państw, sił zbrojnych, stron konfliktu i społeczności międzynarodowej o działania na rzecz zaprzestania ataków na szkoły, uczniów, nauczycieli i personel placówek edukacyjnych w Afryce Zachodniej i Środkowej. UNICEF w raporcie wskazuje, że:

  • Państwa muszą chronić system edukacji.
  • Nauczanie musi mieć na celu budowanie pokoju i wspieranie edukacji dziewcząt.
  • Władze krajów muszą inwestować w nauczycieli.
  • Wszystkie dzieci, w tym dzieci-uchodźcy, dzieci-migranci i dzieci przesiedlone muszą mieć możliwość kontynuowania edukacji.
  • Rodzice i społeczności lokalne muszą zapewnić dzieciom, a zwłaszcza dziewczętom, dostęp do edukacji na odpowiednim poziomie.
  • Rządy państw przekazujące darowizny na rzecz pomocy dzieciom powinny zobowiązać się do wieloletniego finansowania projektów edukacyjnych w kryzysach humanitarnych.

 

Pełny tekst raportu w języku angielskim dostępny na stronie: Education Under Threat in West and Central Africa

Zobacz również

Prawa dziecka to nasz priorytet – spotkanie organizacji pozarządowych

Prawa dziecka to nasz priorytet – spotkanie organizacji pozarządowych

Ratyfikując Konwencję o prawach dziecka polski rząd zobowiązał się do przestrzegania zapisów tego dokumentu oraz regularnego raportowania postępów z ich realizacji. UNICEF Polska i inne organizacje pozarządowe spotkały się, aby omówić wspólne działania niezbędne do prowadzenia skutecznej polityki na rzecz dzieci.

Więcej
Jak radzić sobie ze stresem

Jak radzić sobie ze stresem

Roli rodzica może towarzyszyć prawdziwy rollercoaster uczuć — od poczucia szczęścia i miłości przez zmartwienie, niepokój, a potem znowu radość. Taka zmienność nastrojów potrafi być stresująca. Poznaj proste i sprawdzone sposoby na zmniejszenie negatywnego wpływ stresu.

Więcej
Jak rodzic może zadbać o siebie

Jak rodzic może zadbać o siebie

Rodzicielstwo jest trudne. To praca na pełen etat i wielu rodziców przedkłada dobro rodziny nad swoje własne. Warto być jednak świadomym, że zaspokojenie swoich własnych potrzeb psychicznych i fizycznych korzystnie wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale także na samopoczucie naszych dzieci.

Więcej